"Technologia wytwarzania nowej generacji biokomponentów paliw lotniczych na drodze procesów wodorowych"

 Projekt współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER

Nazwa beneficjenta: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej "Blachownia"
Nazwa programu: Program LIDER XII
Nr umowy dotacyjnej: LIDER/33/0171/L-12/20/NCBR/2021
Wartość projektu: 1 498 161,25 zł
Kwota dofinansowania: 1 498 161,25 zł
Okres realizacji: 01.11.2021 – 01.11.2024

Projekt realizowany jest przez:

  • Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej "Blachownia"


Celem projektu Bio-JET jest opracowanie technologii produkcji biododatków do paliw lotniczych pochodzących z olei roślinnych oraz surowców odpadowych. W projekcie zostaną wytworzone biokomponenty I i II generacji zgodnie z definicją Dyrektywy PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) RED II 2018/2001.
Innowacją w niniejszym wniosku jest zarówno biododatek do paliw lotnicznych jak również metoda jego otrzymywania. Z powodu specyficznych wymagań paliw lotniczych, tj. temperatury krzepnięcia poniżej -40°C, do tej pory nie opracowano biosubstytutu paliwa JET-A1. Nowa metoda otrzymywania biododatku bazuje na 2-etapowej technologii wodorowej, która pozwala na przekształcenie praktycznie dowolnych naturalnych triglicerydów lub kwasów tłuszczowych do frakcji zawierającej 100% niearomatycznych węglowodorów.
Proces otrzymywania dodatków do paliw lotniczych składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich obejmuje przygotowanie surowca poprzez jego wstępną filtrację, destylację, hydroodsiarczanie, czy hydrorafinację. W drugim etapie otrzymany produkt poddawany będzie procesowi hydroizomeryzacji w celu podniesienia parametrów fizykochemicznych paliwa (między innymi temperatury krzepnięcia, niezwykle istotnej w przypadku paliw typu JET -A1). Jest to kluczowy etap procesu, gdyż otrzymany komponent musi spełniać określone normy paliw lotniczych. Proces hydroizomeryzacji będzie prowadzony w przepływowym reaktorze trójfazowym, na stałym złożu katalizatora, opracowanego przez Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej "Blachownia". W ramach projektu zostanie przeprowadzona optymalizacja składu katalizatora obejmująca zastosowanie innych syntetycznych zeolitów oraz określenia minimalnej ilości platyny w celu obniżenia kosztów jego preparatyki. Opracowanie najbardziej efektywnego katalizatora pozwoli na wytworzenie tzw. „superkomponentu”, który będzie przewyższał parametrami obecnie dostępne na rynku produkty.

 
Osoby do kontaktu:

dr Marek Lukosek – Kierownik Projektu
tel.: +48 664 718 932
+48 77 487 35 31
e-mail: marek.lukosek@icso.lukasiewicz.gov.pl

 

Katarzyna Czekajło – opiekun finansowy projektu
tel: +48 77 487 32 61
e-mail: katarzyna.czekajlo@icso.lukasiewicz.gov.pl