Trzecie seminarium wewnętrzne w Łukasiewicz – ICSO ”Blachownia” w 2025 roku

Czas czytania: 3 min

24 lipca odbyło się już trzecie w tym roku seminarium wewnętrzne. To inicjatywa umożliwiająca wymianę informacji między badaczami na temat aktualnie prowadzonych prac. Dyskusje wywołane po prelekcjach są doskonałym źródłem nowych pomysłów na poszerzenie zakresu badań lub na całkowicie nowe projekty.

Mgr inż. Kamil Korasiak – wystąpił z prezentacją pt. „Dodatki do smarów plastycznych na bazie związków amidowych”. Omawiane wyniki badań są częścią projektu celowego „Innowacyjne środki smarowe przeznaczone do stosowania w morskich elektrowniach wiatrowych – projekt celowy” 1/Ł-ITEE/CŁ/2022 – więcej informacji tutaj.

Amidy są nadal mało eksplorowanym obszarem w kwestii dodatków do środków smarowych, co otwiera obiecującą niszę dla potencjalnych testów. Posiadają one przewagę nad kwasami tłuszczowymi, ponieważ są mniej od nich reaktywne i nie tracą tak szybko swoich właściwości. Przewyższają również inną grupę związków – estry. Amidy charakteryzują się lepszymi właściwościami pod względem odporności na działanie hydrolizy, co jest ważne, ponieważ do środków smarowych bardzo często przedostaje się woda.

Nasz specjalista przedstawił wyniki badań tribologicznych dodatków amidowych, które przeprowadził w ramach projektu doktorskiego pt.: „Funkcjonalizowane nanomateriały krzemionkowe i ich zastosowanie jako komponenty środków smarowych” DWD/5/0516/2021.

Mgr inż. Natalia Biernat – przedstawiła temat „Badania metod syntezy i wybranych właściwości witrymerów poliolefinowych”.

Witrymery są stosunkowo nową klasą materiałów. Charakteryzują się obecnością kowalencyjnych wiązań adaptacyjnych (CAN), które umożliwiają im odwrócenie sieciowania. Oznacza to, że witrymery są podatne na recykling, ale również posiadają zdolności do samonaprawy. Stanowią one potencjalną alternatywę dla polietylenu o nieodwracalnym sieciowaniu, który obecnie zdominował rynek sieciowanych tworzyw sztucznych na świecie.

Podczas wystąpienia Natalia przedstawiła wyniki badań nad właściwościami witrymerów poliolefinowych, które prowadziła na potrzeby doktoratu wdrożeniowego, również pt.: „Badania metod syntezy i wybranych właściwości witrymerów poliolefinowych”.

Dr inż. Marek Główka – omówił badania prowadzone w ramach projektu pn.: „Technologia wytwarzania nowej generacji biokomponentów paliw lotniczych na drodze procesów wodorowych”.

Biododatki do paliw lotniczych stają się dzisiaj koniecznością. W trosce o środowisko naturalne Unia Europejska wprowadziła przepisy mające na celu ograniczenie emisji CO2 pochodzącego z transportu lotniczego do atmosfery. Już dzisiaj paliwa muszą zawierać 2% biododatków, stopniowo zwiększając ich zawartość, by ostatecznie w 2050 roku stanowiły przynajmniej 70% mieszanki.

Projekt zakładał opracowanie biododatku oraz metody jego otrzymywania. Parametry określone przez normę ASTM D-7566, które musi posiadać paliwo lotnicze są bardzo wyśrubowane. Do otrzymania biododatku użyto metody złożonej z dwóch etapów. Krok pierwszy zakłada hydrodeoxygenację, natomiast w następnym etapie wykorzystuje się hydroizomeryzację. Więcej informacji o projekcie tutaj.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

przeczytaj również​

[ninja_form id=17]

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds