Technologia wytwarzania nowej generacji biokomponentów paliw lotniczych na drodze procesów wodorowych

Projekty krajowe

Technologia wytwarzania nowej generacji biokomponentów paliw lotniczych na drodze procesów wodorowych

Projekt współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER – (tutaj inna grafika: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i LIDER)

Nazwa beneficjenta: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej “Blachownia”

Nazwa programu: Program LIDER XII

Nr umowy dotacyjnej: LIDER/33/0171/L-12/20/NCBR/2021

Wartość projektu: 1 498 161,25 zł

Kwota dofinansowania: 1 498 161,25 zł

Okres realizacji: 01.11.2021 – 01.11.2024

Projekt realizowany jest przez:

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej “Blachownia”

Cel projektu:

Celem projektu Bio-JET jest opracowanie technologii produkcji biododatków do paliw lotniczych pochodzących z olei roślinnych oraz surowców odpadowych. W projekcie zostaną wytworzone biokomponenty I i II generacji zgodnie z definicją Dyrektywy PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) RED II 2018/2001.

Innowacją w niniejszym wniosku jest zarówno biododatek do paliw lotnicznych jak również metoda jego otrzymywania. Z powodu specyficznych wymagań paliw lotniczych, tj. temperatury krzepnięcia poniżej -40°C, do tej pory nie opracowano biosubstytutu paliwa JET-A1. Nowa metoda otrzymywania biododatku bazuje na 2-etapowej technologii wodorowej, która pozwala na przekształcenie praktycznie dowolnych naturalnych triglicerydów lub kwasów tłuszczowych do frakcji zawierającej 100% niearomatycznych węglowodorów.

Proces otrzymywania dodatków do paliw lotniczych składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich obejmuje przygotowanie surowca poprzez jego wstępną filtrację, destylację, hydroodsiarczanie, czy hydrorafinację. W drugim etapie otrzymany produkt poddawany będzie procesowi hydroizomeryzacji w celu podniesienia parametrów fizykochemicznych paliwa (między innymi temperatury krzepnięcia, niezwykle istotnej w przypadku paliw typu JET -A1). Jest to kluczowy etap procesu, gdyż otrzymany komponent musi spełniać określone normy paliw lotniczych. Proces hydroizomeryzacji będzie prowadzony w przepływowym reaktorze trójfazowym, na stałym złożu katalizatora, opracowanego przez Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej “Blachownia”. W ramach projektu zostanie przeprowadzona optymalizacja składu katalizatora obejmująca zastosowanie innych syntetycznych zeolitów oraz określenia minimalnej ilości platyny w celu obniżenia kosztów jego preparatyki. Opracowanie najbardziej efektywnego katalizatora pozwoli na wytworzenie tzw. „superkomponentu”, który będzie przewyższał parametrami obecnie dostępne na rynku produkty.

Osoby do kontaktu:

dr Marek Lukosek – Kierownik Projektu

tel.: +48 664 718 932

+48 77 487 35 31

e-mail: marek.lukosek@icso.lukasiewicz.gov.pl

 

Katarzyna Czekajło – opiekun finansowy projektu

tel: +48 77 487 32 61

e-mail: katarzyna.czekajlo@icso.lukasiewicz.gov.pl

[ninja_form id=17]

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds